Als er momenteel één voorbeeldbedrijf is voor een zelfsturende organisatie, dan is dat wel Google. Google is innovatief, weet talentvolle mensen aan zich te binden en is bovendien nog winstgevend ook.
Kracht van de organisatie
De kracht hiervan wordt gevormd door de mensen die de organisatie vormen. Wouter van Noort (FD journalist, 23 mei 2015) heeft is uitgezocht waarom dat zo is. Het zal u niet verbazen, dat als je de oplossing kent, wij allemaal zo’n organisatie kunnen zijn. Het maakt niet uit of je een commercieel bedrijf of non-profit organisatie bent.
Kernwaarden
De kern zit hem in vier relevante zaken:
- Vertrouwen en autonomie;
- Grootse doelen stellen;
- Beloning;
- Objectief selectiebeleid.
Vertrouwen en autonomie
Vertrouwen en autonomie vormen de basis ingrediënten voor succes, immers “vertrouwen optimaliseert rendement”.
Een terechte en kritische noot moet echter wel gemaakt worden. Geen enkel systeem werkt altijd. Wat wel werkt: autonomie aan de medewerkers geven. Bovendien is een stapsgewijze invoering, binnen bijvoorbeeld een bank of zorginstelling, al een behoorlijke stap in de goede richting.
Zelfsturende organisatie
U als bestuurder kunt de richting aangeven en een veilige omgeving creëren waarin de zelfsturende organisatie kan groeien, initiatief wordt beloond en fouten maken gestimuleerd wordt.
Nieuwsgierig wat dit voor u kan betekenen? Nodig ons dan uit voor een persoonlijk gesprek.